Pozytywne i negatywne cechy pracownika


W pracy, prędzej czy później wychodzą na jaw ludzkie wady i słabości.
Choć na rozmowie kwalifikacyjnej każdy kandydat pragnie zatuszować swoje negatywne cechy i podkreślić atuty, to w pracy wychodzi szydło z worka. Zauważalne stają się paskudne cechy charakteru, niekompetencje i wszelkie niedociągnięcia, które uwidaczniają się podczas realizacji zadań na stanowisku pracy, w kontaktach interpersonalnych, w pracy indywidualnej i zespołowej.

Na szczęście w pracy uwypuklają sie także atuty i mocne strony. Przy bliższym poznaniu dostrzec można dobre cechy charakteru, obszerną wiedzę i inne pozytywy, dzięki którym pracownik zyskuje na wartości i przyczynia się do efektywnej pracy na rzecz swojego pracodawcy.

Praca jest tym miejscem, które w sposób szczególny kształtują pewne cechy, szlifują ludzki charakter i zaopatrują człowieka w szereg mądrości. Pracownik odkrywa w sobie takie umiejętności, pokłady dobrych cech i taki potencjał, o który wcześniej by siebie nie podejrzewał.

Pracując nie należy jedynie skupiać się na niwelowaniu słabościci redukowaniu wad. Należy przede wszystkim rozwijać swoje talenty, kompetencje, inwestować w rozbudowywanie swoich atutów i eksponowanie ich.
Jak wynika z danych przytoczonych prze portal wp.pl zaledwie 17 procent pracowników wykorzystuje swoje atuty. Szefowie zaś, o czym możemy przeczytać dalej, koncentrują się w rozmowach z pracownikami raczej na ich słabościach i niedociągnięciach, niż wskazują mocne strony i zalety swoich podwładnych. Czy taki negatywny feedback jest korzystny?

Chyba nie, bowiem pracownik, któremu wytyka się wady, może owszem nad nimi pracować, ale jest przede wszystkim zdołowany, traci zapał i chęci do pracy dla szefa, który widzi w nim tylko zbiór negatywnych cech. Dobrze jest, przy okazji konstruktywnej krytyki, nie tylko karcić, ale podsuwać rozwiązania i wskazywać pozytywne cechy pracownika sugerując mu, że warto nie tylko zmieniać w sobie rzeczy słabe, ale też rozwijać mocne strony. W ten sposób podniesie się morale pracownika i zmotywuje do dalszej, bardziej efektywnej pracy.

Tags: , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.